Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Vernon Subutex
Tajemnice Wesela
Bolesław Śmiały
Rabacja
Zemsta
szklanepaciorki
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Archiwum spektakli

Obsady premierowe przedstawień po 1945 roku

Iwan Wyrypajew

Karaoke box - Scena Miniatura (uwaga-miejsca nienumerowane)

przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska
reżyseria: Aneta Groszyńska
scenografia: Paweł Cukier
muzyka: Karol Rakowski
reżyseria światła i projekcje: Karol Rakowski
inspicjent : Agata Schweiger

Polska prapremiera niezwykle intrygującej sztuki jednego z najważniejszych współczesnych dramatopisarzy, w której autor pod płaszczem futuryzmu ukrywa przemyślenia nad zagubieniem człowieka we współczesnym świecie, międzyludzkich relacjach oraz niezwykłej sile uczucia. Tytułowy „Karaoke Box” to niewielka kabina w Hongkongu – miejsce rozrywki chińskich rodzin, które spędzają w niej całe godziny, śpiewając karaoke. U Wyrypajewa w jednym z takich boxów spotykają się dwa androidy - żeński i męski. Pozornie pozbawione uczuć maszyny zwierzają się sobie, zaskakująco poetyckim językiem opowiadając o miłości i cierpieniu. Spektakl przygotowała rekomendowana przez samego autora, jego wieloletnia asystentka, uzdolniona i obiecująca reżyserka młodego pokolenia – Aneta Groszyńska.

Bilety:
Normalny 30 zł
Ulgowy 20 zł

 

Premiera: 14.02.2015

Czas trwania: 45 minut


Obsada:

~   Agnieszka Judycka
/:   Natalia Strzelecka
~   Michał Wanio (gościnnie)

Recenzje:

Marta Anna Zabłocka, Prawda i iluzja mechanicznej rzeczywistości, /teatrdlawas.pl/, 19.02.2015

(...) to spektakl pełen paradoksów, zaskakująco celnie diagnozujący współczesnego człowieka i jego strach przed nazywaniem uczuć w międzyludzkich kontaktach.Android żeński (Agnieszka Judycka) i męski [...]

...

(...) to spektakl pełen paradoksów, zaskakująco celnie diagnozujący współczesnego człowieka i jego strach przed nazywaniem uczuć w międzyludzkich kontaktach.

Android żeński (Agnieszka Judycka) i męski (Michał Wanio) śpiewają karaoke. Muzyczna narracja robotów w pewnym momencie przechodzi w recytację – zdolność definiowania przez nie egzystencjalnych problemów ludzi jest przy tym zaskakująca. Roboty powtarzają wyświetlane słowa piosenek, a reprodukując sensy zagłębiają się w najbardziej subtelne uczucia, przedstawiając je nadzwyczaj wiarygodnie. Genialnie imitują ludzi, ludzie są mniej wiarygodni. Ludzie tak nie potrafią i chociaż dokładność automatów daleka jest od naturalności – wypowiadane przez nich słowa robią wrażenie. Wierzymy im, ufamy im, identyfikujemy się z nimi i słowami, które przekazują.

całość recenzji

 

Łukasz Gazur, Współczesne haiku o ludzkiej samotności, /Dziennik Polski/, 21.02.2015

To spektakl, który mnie zaskoczył. Formą i treścią. Ale pozwoliłem się uwieść dziwności, transowym dźwiękom, nieoczywistemu tekstowi. Warto dać się zamknąć w tym „Karaoke Box”.Całość recenzji.[...]

...

To spektakl, który mnie zaskoczył. Formą i treścią. Ale pozwoliłem się uwieść dziwności, transowym dźwiękom, nieoczywistemu tekstowi. Warto dać się zamknąć w tym „Karaoke Box”.

Całość recenzji.

 

Marta Anna Zabłocka, Wyśpiewaj mi prawdziwą bezradność, /Gazeta Wyborcza Kraków/, 21.02.2015

Spektakl Groszyńskiej to metafora bezbronności i bezradności człowieka wobec świata. Ciekawy i świeży, intrygujący przez mnogość niedopowiedzeń, aktualny. Warty zobaczenia.Całość recenzji[...]

...

Spektakl Groszyńskiej to metafora bezbronności i bezradności człowieka wobec świata. Ciekawy i świeży, intrygujący przez mnogość niedopowiedzeń, aktualny. Warty zobaczenia.

Całość recenzji

 

Maria Piękoś-Konopnicka, Takie z nas androidy, /Dziennik Tatralny Kraków/, 27.02.2015

Jestem zachwycona tym krótkim (40-minutowym) spektaklem. Czy teatr nowoczesny może być liryczny? Cholera, i to jak. Teksty, pozornie brzmiące jak koślawe, nieudane love story dwóch androidów, śpiewa[...]

...

Jestem zachwycona tym krótkim (40-minutowym) spektaklem. Czy teatr nowoczesny może być liryczny? Cholera, i to jak. Teksty, pozornie brzmiące jak koślawe, nieudane love story dwóch androidów, śpiewających w świecących na różne kolory pudełkach na głowie, są nasze. Właśnie że ludzkie. Tacy jesteśmy – nie potrafimy nazwać własnych uczuć, czujemy przerażenie na myśl o uzewnętrznieniu się. Albo nieczuli, albo niezdarni. Ale bezbronni z tym naszym „ja lublu tiebia”. Agnieszka Judycka, którą kojarzę z postaciami dojrzałymi, silnymi, jest tu tak krucha i delikatna, że wygląda na nastoletnią dziewczynę – w tej niemalże etiudzie pokazuje całkiem inne oblicze niż w „Obcym” czy „Maskaradzie”. Michał Wanio, jako jej nieporadny android-partner, wywołuje bardzo pozytywne uczucia.

Nie tylko gra aktorska jest godna pochwały – połączenie scenografii z diodową, dyskotekową reżyserią światła, która na poły tworzy samą scenografię, a także dopełnienie tego transową, elektroniczną, klimatyczną muzyką tworzy fenomenalny efekt. Aż mam ochotę powiedzieć, że Lem to przewidział – takie swoiste bajki robotów. Prawdziwy teatr przyszłości. Z piękną pieśnią „Santa Maria Da Feira” Devendry Banhart na zakończenie.

całość recenzji

 

Julia Luzurek, Love song, /teatralia.com.pl/, 05.03.2015

Wyrypajew zaciekawia, otwiera wątek i … znów pisze o dwójce młodych ludzi, którzy wyciągają do siebie ręce, ale bojąc się pasji wyrastającej z ich uczucia, nie potrafią się zaangażować. Temat nie-ludz[...]

...

Wyrypajew zaciekawia, otwiera wątek i … znów pisze o dwójce młodych ludzi, którzy wyciągają do siebie ręce, ale bojąc się pasji wyrastającej z ich uczucia, nie potrafią się zaangażować. Temat nie-ludzkości stwarza jednak nową jakość. Groszyńska rozgrywa go subtelnie – zaskakuje informacją o robotycznej naturze bohaterów, która wcale nie jest atakująca, nie przeraża, ale imituje tylko pozór bezpiecznego dystansu.

całość recenzji

 

Joanna Marcinkowska, Niedefiniowalność, /Dziennik Teatralny Kraków/, 11.04.2015

Te czterdzieści minut, które spędzamy w zamkniętym pomieszczeniu bez okien może dzięki Iwanowi Wyrypajewowi i Anecie Groszyńskiej pozwalają przeżyć nam więcej, niż czasami wydarza się w ciągu całego[...]

...

Te czterdzieści minut, które spędzamy w zamkniętym pomieszczeniu bez okien może dzięki Iwanowi Wyrypajewowi i Anecie Groszyńskiej pozwalają przeżyć nam więcej, niż czasami wydarza się w ciągu całego dnia. (...) Po kilku krokach od wyjścia, chciałoby się przeżyć to jeszcze raz.

całość recenzji

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.