Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Zemsta
Genius Loci
Z_biegiem lat_z_biegiem_dni
szklanepaciorki
dom_dzwieku
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
In Dreams
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Archiwum spektakli

Obsady premierowe przedstawień po 1945 roku

Etgar Keret

Goodman - Scena Miniatura (uwaga-miejsca nienumerowane)

adaptacja sceniczna: Jan Burzyński
reżyseria: Agata Dyczko
scenografia i kostiumy: Tomasz Walesiak
koncepcja światła: Tomasz Walesiak
muzyka: Wieszcze Niespokojne
konsultacje ruchowe: Krzysztof Jędrysek
inspicjent : Iwona Cieślik

W Izraelu służba wojskowa jest obowiązkowa. Trwa od 2 do 3 lat. Mobilizuje się wszystkich, bez względu na płeć, czy chęć podjęcia studiów. Dwudziestolatkowie trafiają do koszar, dostają mundury, broń, amunicję i uczą się jak ich używać. Jeżeli mają szczęście, cała ta przygoda z zabijaniem nie staje się traumą na resztę ich życia...

„Goodman” to historia dwójki przyjaciół i pewnej dziewczyny. W wojsku byli w jednym oddziale. Wspólnie planowali ucieczkę, gdzieś daleko, do miejsca, w którym byliby wolni. Nic z tego nie wyszło... Do bohaterów wracamy po 15 latach. W Teksasie dwójka niewinnych staruszków zostaje zabita we własnych łóżkach. Morderca nie przyznaje się do winy. Nie broni się. Czy powodem zbrodni była przemoc doświadczona w wojsku? Nie jest to do końca jednoznaczne. Poszukiwania motywów mordercy prowadzą przez osobiste historie bohaterów, z których każdy dopuścił się w życiu okrucieństwa.

Spektakl powstał w ramach projektu „WYLĘGARNIA”, który ma na celu umożliwienie młodym, obiecującym twórcom pracę na profesjonalnej scenie teatralnej.

Bilety:
Normalny 40 zł.
Ulgowy 30 zł.

UWAGA: Podczas spektaklu wykorzystany zostanie efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością). Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

ZWIASTUN

 

Premiera: 22.11.2014

Czas trwania: 1 godz. 40 min.


Obsada:

Tomi Perez:   Rafał Sadowski
Amir Goodman:   Antoni Milancej
Dafne Avraham:   Karolina Kamińska
Amanda Brown/Matka:   Lidia Bogaczówna
Jason Brown/Zły porucznik/Grubas:   Maciej Jackowski
Palestyńczyk z przepaską na oku/Prokurator:   Rafał Szumera

Recenzje:

Marcin Miętus, Badman, /teatrakcje.pl/, 30.11.2014

(...) Reżyserka stara się nie dawać jednoznacznych odpowiedzi, budując polifoniczną perspektywę narracyjną. Nie opowiada się po żadnej stronie, daje wybrzmieć swoim bohaterom. Uczucie niedopaso[...]

...

(...) Reżyserka stara się nie dawać jednoznacznych odpowiedzi, budując polifoniczną perspektywę narracyjną. Nie opowiada się po żadnej stronie, daje wybrzmieć swoim bohaterom. Uczucie niedopasowania i samotności, ciężące nad każdym z nich, buduje przygnębiający obraz panujących dziś relacji międzyludzkich. Zbrodnia Amira znacząco oddziałuje na każdego z bohaterów, prowokując do zadawania pytań dotyczących zła, wyrządzonego przez każdego z nich. Twórcy sondują widzów. To my zasiadamy w ławie przysięgłych, w procesie toczącym się przeciw Goodmanowi. Płomienna przemowa prokuratora przekonuje nas o jego definitywnej winie. Wyrażona przez postać adwokata-showmana krytyka amerykańskiego sądownictwa, podbudowanego ksenofobią, jest kolejną gorzką refleksja na temat upadku moralnych wartości.

(...) Spektakl powstał w ramach projektu „Wylęgarnia” umożliwiającego młodym twórcom zaprezentowania swoich umiejętności szerszej widowni. I należy przyznać, że jest to spektakl dojrzały.

 

Joanna Marcinkowska, Realizm niemagiczny, /Dziennik Teatralny Kraków/, 05.12.2014

(...) Od początku nic nie jest oczywiste, a początek rodem z amerykańskiego filmu sprawia, że z szeroko otwartymi oczami śledzi się dalszą akcję.(...) Mamy tu wyraziste, dobre, równe i mocne aktorst[...]

...

(...) Od początku nic nie jest oczywiste, a początek rodem z amerykańskiego filmu sprawia, że z szeroko otwartymi oczami śledzi się dalszą akcję.

(...) Mamy tu wyraziste, dobre, równe i mocne aktorstwo. Każda postać to osobny, indywidualny charakter. Przebywając ze sobą na jednej, małej, ograniczonej kratami przestrzeni, stają się od siebie zależni, wpływają na siebie nawet nieświadomie. Podzielona kratami przestrzeń symbolizuje różne granice, które stawia nam świat lub tworzymy sobie sami.

(...) Młodość, seks, brutalizm, przygoda, nieliczenie się z konsekwencjami – życie jak z komiksu czy kreskówki. Przekonanie o własnej nieśmiertelności i niekaralności. Nagromadzenie huczących w głowie emocji, które nie znajdują ujścia. Wtórująca im głośna muzyka, właściwa dla młodego człowieka, lubiącego czasem „ogłuszyć się" i dać się ponieść energii, która go rozpiera. Muzyka Wieszczy Niespokojnych jest intensywna jak cały spektakl. Młodzi twórcy, współczesny tekst i dobre aktorstwo – „Goodman" to widowisko zdecydowanie wartościowe. Twarda, bezkompromisowa teraźniejszość, która nie ma nic wspólnego z idealną rodziną, miłością, młodością, przyjaźnią. Są za to skrzywienia, odchyły, błędy i świadomość, że nie ma człowieka, który nie zrobił w życiu nic złego czy kiedykolwiek nie postąpił okrutnie.

 

Olga Katafiasz, Kilka postaci w cudzej historii, /teatralny.pl/, 15.12.2014

(...) Agata Dyczko, realizując opowiadanie Goodman (w Polsce opublikowane w zbiorze Pizzeria „Kamikaze”), wykorzystała nie tylko jego otwartą na zabiegi adaptatora formę, ale również konstrukcję po[...]

...

(...) Agata Dyczko, realizując opowiadanie Goodman (w Polsce opublikowane w zbiorze Pizzeria „Kamikaze”), wykorzystała nie tylko jego otwartą na zabiegi adaptatora formę, ale również konstrukcję postaci – wyrazistych, kreślonych oszczędnie, ale niepozwalających o sobie zapomnieć. Nawet jeśli nie pamiętamy fabuł opowiadań Kereta, nie opuszczają nas ich bohaterowie. Podobnie jest w krakowskim przedstawieniu: tym, co porusza widza najsilniej, są ułamki całości, fragmenty scen, poszczególne kwestie postaci.

(...) tam, gdzie nie trzeba niczego tłumaczyć ani wkładać w większe narracje, dotykamy prawdy. Wspomnienie Dafne o tym, jak za sporą sumę pieniędzy miała oddać się dowódcy w wojsku, starcie Tomiego z nieznajomym mężczyzną na lotnisku, wyznanie kobiety, która nie umiała pokochać własnego dziecka – cząstki niekoniecznie muszą pasować do całości układanki, mimo to okazują się najistotniejsze.

Całość recenzji.

 

Łukasz Maciejewski, „Goodman”, czyli Matka według Bogaczównej, /Polska Gazeta Krakowska/, 20.05.2015

Matka grana przez Lidię Bogaczównę to rola drugoplanowa. Dla mnie najważniejsza. (...) Bogaczówna nadaje (...) spektaklowi gęstość i prawdę (...) Ma w sobie światło skażone desperacją.(...) Goodman je[...]

...

Matka grana przez Lidię Bogaczównę to rola drugoplanowa. Dla mnie najważniejsza. (...) Bogaczówna nadaje (...) spektaklowi gęstość i prawdę (...) Ma w sobie światło skażone desperacją.

(...) Goodman jest idealnie trafiającą w swój czas (Ukraina, Rosja, Polska) próbą diagnozy przystosowania do wojny w czasie względnego pokoju.

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.