Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Zemsta
Genius Loci
Z_biegiem lat_z_biegiem_dni
szklanepaciorki
dom_dzwieku
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
In Dreams
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Archiwum spektakli

Obsady premierowe przedstawień po 1945 roku

Anna Burzyńska

Post Makbet - żart sceniczny - spektakl w ramach Krakowskiej Nocy Teatrów. Szalona noc w teatrze

reżyseria: Krzysztof Orzechowski
scenografia: Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
kostiumy: Elżbieta Wójtowicz-Gularowska

Żartobliwa satyra na współczesne adaptacje sceniczne sztuk klasycznych. Młody reżyser „z pomysłami” pragnie wystawić Makbeta w Teatrze im. Juliusza Słowackiego - oczywiście w modnym stylu postmodernistycznym. Towarzyszy mu równie „nawiedzona” ekipa złożona z dramaturga, który odkrywa w Szekspirowskim tekście nowe, nieoczekiwane znaczenia, scenografa, który najchętniej zmieniłby przestrzeń zabytkowego Teatru w coś w rodzaju postindustrialnej fabryki mieniącej się laserowymi światłami, kompozytora, pragnącego wprowadzić do inscenizacji muzykę hatecorową itp. Spotkanie z aktorami na próbie prowadzi jednak do nieprzewidzianych zdarzeń. Zespół pragnąłby bowiem inscenizacji tradycyjnej i dochowania wierności oryginałowi. Starcie dwóch opcji przynosi zabawne sytuacje i konflikty, a próba Makbeta zamienia się w kompletny chaos o zaskakującym finale.

(Dla widzów, którzy nie zdołają dostać się na pokazy – w Foyer bądź przed budynkiem Teatru - w zależności od pogody – zostanie wystawiony telebim)

 

Premiera: 13.06.2008

Czas trwania: 30 min.


Obsada:

~   Hanna Bieluszko
~   Anna Cieślak (gościnnie)
~   Marta Konarska
~   Dorota Godzic
~   Anna Sokołowska
~   Natalia Strzelecka
~   Anna Tomaszewska
~   Marta Waldera
~   Ewa Worytkiewicz (gościnnie)
~   Małgorzata Ząbkowska-Kołodziej
~   Katarzyna Bąk-Chuchacz (gościnnie)
~   Marian Dziędziel
~   Rafał Dziwisz
~   Krzysztof Jędrysek
~   Radosław Krzyżowski (gościnnie)
~   Grzegorz Łukawski
~   Tomasz Międzik
~   Krzysztof Piątkowski
~   Sławomir Rokita
~   Wojciech Skibiński
~   Feliks Szajnert
~   Tomasz Wysocki
~   Przemysław Chojęta (gościnnie)

Recenzje:

Hubert Michalak, Noc, Kraków, teatry, /Nowa Siła Krytyczna/, 18.06.2008

Noc Teatrów w Krakowie z jednorazowego wydarzenia przekształciła się w imprezę doroczną - i bardzo dobrze. Podczas jednego popołudnia, wieczora i nocy zaprezentować się mogą nie tylko teatry znane i j[...]

...

Noc Teatrów w Krakowie z jednorazowego wydarzenia przekształciła się w imprezę doroczną - i bardzo dobrze. Podczas jednego popołudnia, wieczora i nocy zaprezentować się mogą nie tylko teatry znane i jednoznacznie z Krakowem identyfikowane, ale też niszowe, offowe, niezależne, alternatywne - czyli mniej rozpoznawalne, nieznane, dla których pokazanie się podczas takiej imprezy może być formą promocji.

(...) Gdyby prosto ze Śródmiejskiego Ośrodka Kultury udać się do Teatru im. J. Słowackiego, kilka ulic dalej, można było zobaczyć pokaz przygotowanego specjalnie na ten wieczór spektaklu - kilkudziesięciominutowej etiudy "Post-Makbet, żart sceniczny". Żart - czyli ma być śmiesznie, celnie, krótko. I było.

Anna Burzyńska (autorka) i Krzysztof Orzechowski (reżyser) nie oszczędzili nikogo z ludzi teatru: dostało się lizusowskim aktorom, tak nowoczesnym, jak i prezentującym starą szkołę, mainstreamowym reżyserom, scenografom preferującym new design (cokolwiek to w teatrze znaczyć może...), zadufanym, krótkowzrocznym dramaturgom; po głowie dostali nawet rekwizytorzy, próbujący przy okazji powstawania nowej premiery uszczknąć dla siebie kilka żywych homarów z kompletu niezbędnych przedstawieniu. Satyra na twórców pragnących unowocześnienia teatru stała się jednocześnie deklaracją światopoglądową twórców, jak i - tak można sądzić - samego teatru. Wierność tekstowi jest ważniejsza niż efektowna oprawa sceniczna, a prawdziwy Szekspir to ten zagrany bez przebieranek męsko-damskich, współczesnej muzyki i zapożyczeń estetycznych zza niemieckiej granicy. Burzyńska celuje mocno w estetykę przedstawień Mai Kleczewskiej (trzy tańczące w rytm "I will survive" Glorii Gaynor drag queens to dosłowny cytat z opolskiego "Makbeta" sprzed kilku lat), chłoszcze bez litości dramaturgów teatralnych, którzy potrafią przepisać każdy tytuł (w spektaklu udaje się to zrobić z "Hamletem" i "Makbetem") na współczesną oprawę sceniczną i takiż szkielet fabularny (wielki biznes zamiast wielkich królów). Nieco więcej litości ma dla aktorów - trzy wiedźmy w tradycyjnym wydaniu, jak i trzy kolejne preferujące estetykę teatru postdramatycznego są, owszem, ośmieszane, ale z dozą czułości i wyrozumiałości dla wyborów i decyzji artystycznych.

Aktorzy - od pierwszoplanowych po epizodycznych - świetnie wyczuli estetykę żartu i satyry środowiskowej. Wygrywali zarówno dowcipy sytuacyjne, śmieszne dla każdego z widzów, jak i te, które czytelne były niemal wyłącznie dla osób nieco mocniej interesujących się teatrem. Dominika Bednarczyk, Marta Waldera, Krzysztof Piątkowski, Anna Cieślak, Dorota Godzic, Wojciech Skibiński, Sławomir Rokita - to tylko kilkoro aktorów, których role wyróżniały się spośród innych. Ale właściwie nie było w "Post-Makbecie..." roli złej czy źle obsadzonej.

Spektakl - czy właściwie szkic przedstawienia, który ma szansę ponoć rozwinąć się w większe przedsięwzięcie - był rozpędzony, pełen energii i radości grania. Można mieć zastrzeżenia do zakończenia, w którym ciężko i topornie zastosowano chwyt "deus ex machina" (w wykonaniu reżysera widowiska i jednocześnie dyrektora teatru) czy do uproszczeń fabularnych, ale pamiętać należy, że "żart sceniczny" miał zapewnić widzom przede wszystkim zabawę. I to się udało, co słychać było w długich, głośnych oklaskach. Należałoby życzyć sobie - i Teatrowi - więcej takich przedstawień.(...)

 

Tomasz Mościcki, Titanic, co nie tonie, /Dziennik nr 143 dodatek - Kultura/, 20.06.2008

(...) podczas "Nocy teatrów" tuż obok na dużej scenie Słowaka zagrano pysznego "Post-Makbeta" Anny Burzyńskiej, parodię tzw. młodego teatru i jego najbardziej typowych numerków. Niestety "Post-M[...]

...

(...) podczas "Nocy teatrów" tuż obok na dużej scenie Słowaka zagrano pysznego "Post-Makbeta" Anny Burzyńskiej, parodię tzw. młodego teatru i jego najbardziej typowych numerków. Niestety "Post-Makbet" był tylko raz (...)

 

Justyna Nowicka, Przyjemności kanikuły, /Kraków 07/08-2008 nr 7/8/, 01.07.2008

(...)Pełną atrakcji noc spędziłam w tym roku w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. (…) Teatr im. J. Słowackiego zmobilizował wszystkie swoje atuty – Salon poezji Anny Dymnej (tym razem w odsłonie erotyc[...]

...

(...)Pełną atrakcji noc spędziłam w tym roku w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. (…) Teatr im. J. Słowackiego zmobilizował wszystkie swoje atuty – Salon poezji Anny Dymnej (tym razem w odsłonie erotycznej nazwanej „pieprzną”, aktualne premiery oraz rozległe talenty kierownika literackiego sceny – dramaturga i profesora UJ Anny Burzyńskiej. Wybitna znawczyni semiotyki, nazywana czasem w środowisku „Umberto Eco w spódnicy” popełniła z okazji Nocy Teatrów sceniczny drobiazg, który mam nadzieję przeobrazi się kiedyś w pełne, sceniczne widowisko. Post-Mabet- żart sceniczny – to przezabawna jednoaktówka demaskująca chwyty i tricki teatru, który nazwiemy tu postdramatycznym. Oto w pewnym teatrze przygotowywana jest premiera jednej ze sztuk Szekspira. Makbeta? A może Hamleta? Dla zwolenników „nowego teatru” – reżysera i panoszącego się na scenie dramaturga tytuł i treść oryginalenej sztuki ma znaczenie drugorzędne. Pani scenograf zasłania widownię metrami srebrnej folii (taka aluzja do Faktory Krystiana Lupy), a na scenę wypuszcza stada homarów (w liczbie podyktowanej przez kabałę). Do kontrataku ruszają więc zwolennicy solennej, teatralnej tradycji w perukach i rajtuzach. Oparty na prostym w gruncie rzeczy pomyśle tekst mienił się gatunkami humoru, a dyskretna reżyseria Krzysztofa Orzechowskiego (na scenie także w roli dyrektora teatru) wydobyła z Post-Makbeta wszystko co najlepsze: lekkość, wdzięk, inteligencję, a nastrój pogodnej zabawy, jaki zaproponowali aktorzy, natychmiast udzielił się publiczności.(...)

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.