Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Vernon Subutex
Tajemnice Wesela
Bolesław Śmiały
Rabacja
Zemsta
szklanepaciorki
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Archiwum spektakli

Obsady premierowe przedstawień po 1945 roku

Maciej Wojtyszko

Całe życie głupi

reżyseria: Maciej Wojtyszko
scenografia: Paweł Dobrzycki
kostiumy: Dorota Roqueplo
choreografia: Witold Jurewicz
choreografia: Kamila Jankowska
muzyka: Andrzej Zarycki
reżyseria światła: Piotr Pawlik
asystent reżysera: Sławomir Rokita
inspicjent : Iwona Cieślik

Wybitny pisarz i znakomity reżyser Maciej Wojtyszko tematem swojej najnowszej sztuki uczynił fascynującą historię Michała Bałuckiego (1837-1901) - słynnego komediopisarza i powieściopisarza polskiego, żyjącego i tworzącego na styku trzech epok: romantyzmu, pozytywizmu i modernizmu. Brawurowo poprowadzona fabuła dramatyczna ujawnia tragiczne i komiczne wątki z życia autora Grubych ryb , Domu otwartego i Klubu Kawalerów , prezentując jego wzloty i upadki twórcze oraz perypetie osobiste, zakończone sensacyjnym i owianym legendą finałem na Krakowskich Błoniach. W sztuce spotkać możemy znane postaci historyczne - m.in. żonę Bałuckiego, aktorkę i śpiewaczkę operetkową Kalikstę Ćwiklińską, dyrektora teatru w Krakowie Stanisława Koźmiana, aktora Wincentego Rapackiego, pisarkę Elizę Orzeszkową, poetę Lucjana Rydla. Mimo tak mocnego osadzenia w realiach historycznych teatralna opowieść Wojtyszki okazuje się bardzo aktualną refleksją nad kondycją artysty do końca wiernego swoim poglądom na sztukę, niepogodzonego z jej gwałtownymi przemianami, doświadczającego zarówno spektakularnych sukcesów, jak i dotkliwych porażek, u schyłku życia odrzuconego i skazanego na samotność. Niezwykłe koleje losu autora Grubych ryb po raz kolejny potwierdzają starą prawdą, że życie tworzy scenariusze znacznie bardziej interesujące niż te, które znamy z literatury.

 

 

ceny biletów:

normalne

I miejsca 40 zł

II miejsca 35 zł

ulgowe

I miejsca 30 zł

II miejsca 25 zł

 

Spektakl zrealizowano przy pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

Premiera: 21.09.2007

Czas trwania: 2 godz.10 min.


Obsada:

Bałucki I, Stanisław (syn Bałuckiego):   Przemysław Chojęta (gościnnie)
Bałucki II:   Tomasz Międzik
Kaliksta (z d. Ćwiklińska) Bałucka, Helenka:   Natalia Strzelecka
Matka Bałuckiego:   Małgorzata Ząbkowska-Kołodziej
Adela (matka Kaliksty), Feministka, Ernest:   Lidia Bogaczówna
Książę, Dekadent:   Wojciech Skibiński
Śpiewak, Więzień, Zdzisław, Feliks:   Tadeusz Zięba
Wincenty Rapacki, Piotr, Radoszewski, Milicz:   Marcin Kuźmiński
Stanisław Koźmian (dyrektor teatru):   Sławomir Rokita
Śliwiński (ojciec Eufemii):   Feliks Szajnert
Janina (córka Bałuckiego) :   Karolina Kominek (gościnnie)
Adam Piskorski, Więzień:   Andrzej Popiel
Pulcheria, Eufrozyna, Dekadentka:   Hanna Bieluszko
Maryna Kapusta, Magda:   Ewa Worytkiewicz (gościnnie)
Eliza Orzeszkowa:   Joanna Mastalerz (gościnnie)
Lucjan Rydel:   Tomasz Wysocki
Dekadent:   Grzegorz Łukawski
Żyd :   Rafał Dziwisz
Stella (Ofelia):   Marta Konarska
Orland (Hamlet), Więzień:   Maciej Jackowski
Więzień:   Adam Plewiński
~   Grzegorz Suder
Antek (inspicjent):   Marian Cebulski


Spektakl zrealizowano przy pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

Recenzje:

Hubert Michalak, Koło fortuny, /Nowa Siła Krytyczna, www.e-teatr.pl/, 24.09.2007

Maciej Wojtyszko w swych krakowskich przedsięwzięciach przyglądał się ostatnimi czasy życiu wielkich ludzi pióra. Osnuta wokół domniemanych losów Petrarki "Kraina kłamczuchów" i "Bułhakow" to jego ost[...]

...

Maciej Wojtyszko w swych krakowskich przedsięwzięciach przyglądał się ostatnimi czasy życiu wielkich ludzi pióra. Osnuta wokół domniemanych losów Petrarki "Kraina kłamczuchów" i "Bułhakow" to jego ostatnie propozycje, które sam napisał i wyreżyserował. W spektaklu "Całe życie głupi", kolejnej inscenizacji tekstu swojego autorstwa, zajmuje się losami Michała Bałuckiego, autora powieści, felietonów, szkiców krytycznych, najbardziej znanego jako komediopisarz.

Obserwujemy rozwój Bałuckiego jako dostarczyciela dramatów na sceny teatrów w Krakowie, później także w innych miastach. (…)Choć autor nie przestawał pisać, jego utwory bardzo rzadko trafiały na scenę, miały bowiem łatkę poczciwej ramotki, którą widz nie jest zainteresowany. Sytuacja materialna pisarza i jego rodziny stawała się coraz trudniejsza, opuszczają go przyjaciele, odwracają się wierni dotychczas aktorzy krakowscy. Zdesperowany literat ginie samobójczą śmiercią na krakowskich Plantach. (…)Ukazane na scenie epizody z życia Bałuckiego są nie tyle prostym opowiedzeniem kolei jego losu, co próbą zademonstrowania prawideł historii. Jego losy stają się modelem, opowieścią "na przykład". Najważniejszy wydaje się w niej wzorzec nieustannej przemiany statusu człowieka. Jego trasa wzwyż, ku szczytom społecznym, ekonomicznym, artystycznym, itp., okupiona być musi tragedią upadku. To mechanizm Koła Fortuny, głoszącego ciągłą zmienność losu, niepewność przyszłości. Bałucki nie potrafił pogodzić się z drogą w dół, nie odnalazł dla siebie miejsca w rzeczywistości nowego nurtu estetycznego, w którym nie było miejsca na jego wypowiedź artystyczną. (…)Samo przedstawienie jest jednak niespójne i zaledwie poprawne. Epizodyczna konstrukcja akcji sprawia aktorom spore kłopoty, bowiem ich postaci w sąsiadujących ze sobą - a w czasie wewnętrznym sztuki oddzielonych od siebie o pewien czas - scenach poruszają się, mówią i wyglądają niemal tak samo. Ubrani w kostiumy z epoki zabawnie naśladują styl gry aktorów końca XIX wieku. Jednak stają się bezradni, gdy przychodzi im zagrać ludzi z krwi i kości. (…)

 

Paweł Głowacki, Ławka przy bramie parku, /Dziennik Polski nr 223/, 24.09.2007

(...) Wojtyszko dał delikatną opowieść, prawie sen o tym, jak pod podszewką trywialnie uchwytnego życia nieuchwytnie - niewidzialne ziarno do ziarna niewidzialnego - narasta stos ciemny, co oddala świ[...]

...

(...) Wojtyszko dał delikatną opowieść, prawie sen o tym, jak pod podszewką trywialnie uchwytnego życia nieuchwytnie - niewidzialne ziarno do ziarna niewidzialnego - narasta stos ciemny, co oddala świat, dławi głosy, każe oglądać ludzkie plecy.

Stary Bałucki patrzy więc na siebie młodego. Czasem wbiega na scenę, podpowiada coś sobie młodemu, pomaga, bywa, że przez moment zagra za młodego. Przeprowadza go. Siebie i jego prowadzi ścieżką między łupinami pamięci. Z kulis wyłażą widma. Postacie ze sztuk, z "Radcy pana radcy", "Domu otwartego", "Sąsiadów", "Sprawy kobiet" i "Wędrownej muzy". Zaraz wyjdą cienie, co kiedyś były ludźmi.

Morderczo zdewociała Matka (pięknie kostyczna w grze Małgorzata Ząbkowska-Kołodziej), Wincenty Rapacki (Marcin Kuźmiński, który z wolna staje się wirtuozem formy, charakterystyczności, panem wszystkich tych przebieranek, szminek, sztucznych bród, tekturowych nosów, pudrów i innych mazideł), Kaliksta, pierwsza, ledwie po roku małżeństwa zmarła na suchoty żona Bałuckiego (pysznie zagubiona w swej kruchości Natalia Strzelecka), Eufemia, druga żona (zjawiskowo kreująca wiecznie steraną życiem kurę domową Dominika Bednarczyk) i jeszcze tylu, tylu innych - wielkie, podobnie czysto grane mrowie indywiduów. Przyłażą z przeszłości, gadają coś, chcą pomóc. Mili są. Tak, ale z tych puzzli stary Bałucki nie ułoży czytelnego wzoru. (...)

 

Justyna Stasiowska, But w wodzie, /Dziennik Teatralny, www.teatry.art.pl /, 04.01.2008

(...) W spektaklu Maciej Wojtyszko użył całego swojego kunsztu jako autora i reżysera, aby przedstawić frapującą historię Michała Bałuckiego. Trzy epoki literackie przepływają przed oczami i widzimy, [...]

...

(...) W spektaklu Maciej Wojtyszko użył całego swojego kunsztu jako autora i reżysera, aby przedstawić frapującą historię Michała Bałuckiego. Trzy epoki literackie przepływają przed oczami i widzimy, jak bohater wyrastający z romantyzmu, dąży z całą siłą charakteru do pozytywizmu, a później zostaje zalany dekadentyzmem, walcząc z nim do końca życia. Zawsze wierny swej sztuce, pozostaje zagubiony i przytłoczony życiem, co wylewa w swoich farsach. Narracja jest prowadzona przez postać Michała Bałuckiego, który wędruje po Błoniach i jak z mgły wyłaniają się sceny z jego życia i przedstawień. Przeżywa je wszystkie, jeszcze raz tworząc sztukę z swojego życia. (…)W przedstawieniu zastosowano różne "wybiegi" w stronę publiczności, traktowanej jak widza, siedzącego od wieków naprzeciwko aktora - biernego słuchacza. Przestrzeń gry aktorskiej nie kończy się na scenie. Błoto grodzące przejścia na scenę i belki, po których muszą poruszać się aktorzy, tworzy wraz z latarniami miejski krajobraz pełen mroku. Widz powinien w nich wyczuć krakowski klimat. Ruchome dekoracje potęgują wrażenie teatralności i zmienności tak, że nie dziwi nas, iż Bałucki dostawszy się na szczyt kariery, oklaskiwany przez kolegów, może szybko spaść na dno i być wyśmiewanym przez młodopolskich artystów. (…)Ponieważ śmiech jest najlepsza bronią, reżyser Maciej Wojtyszko używa go, aby ukazać problemy i trudy, jakie musi przejść artysta, stąpając po chybotliwej belce, aby dostać się na sceny teatru, a potem z niej nie spaść. Umieszcza twarz Macieja Bałuckiego w galerii postaci, związanych z Teatrem im. Juliusza Słowackiego.

"Cale życie głupi" przedstawia nie tylko karty historii teatru w Krakowie, ale również problem farsy. Próbuje pokazać, jak łatwo tragedia przeradza się w komedię i jakie obciążenie musi dźwigać autor "niepoważny". W tragedii wystarczy jeden strzał i wiemy, co będzie i co mamy czuć, a w komedii nawet seria wystrzałów nie pomaga, ponieważ wciąż nas bawi ten odgłos chlupotu w bucie i zażenowanie, z jakim szedł przez całe życie artysta.

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.