Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Ziemia planeta
Romeo i Julia
solaris
Zagraj_to
Niżyński. Zapiski z otchłani
Arszenik
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Aktualne spektakle

Witold Gombrowicz

Opętani

adaptacja sceniczna: Jan Polewka
adaptacja sceniczna: Tadeusz Bradecki
reżyseria: Tadeusz Bradecki
scenografia i kostiumy: Jan Polewka
muzyka: Bartosz Chajdecki
choreografia: Katarzyna Anna Małachowska
reżyseria światła: Maria Machowska
asystent reżysera: Rafał Szumski (WRD PWST)
asystent reżysera: Rafał Dziwisz
inspicjent : Agata Schweiger

Publikowana pod pseudonimem w prasie codziennej w przeciągu 1939 roku powieść odcinkowa „Opętani” była wstydliwą kartą w dorobku Witolda Gombrowicza, który do jej autorstwa przyznał się dopiero tuż przed śmiercią w 1969 roku. Twórca „Trans-Atlantyku” i „Ferdydurke” pogardliwie nazywał swoje dzieło „powieścią dla kucharek”, otwarcie przyznając, że początkowo podjął nad nim pracę jedynie ze względu na wysokie honorarium...

„Opętani” pomyślani byli jako niskiej klasy pastisz gatunków literatury popularnej – gotyckiego romansu, sensacji, kryminału, horroru. Zadanie wcale nie okazało się jednak tak proste, jak się Gombrowiczowi wydawało i ostatecznie doprowadziło go do wyznania, że „napisanie złej powieści nie jest bodaj łatwiejsze od napisania dobrej”. Jakby w opozycji do tego stanowiska powieść zyskała uznanie w oczach czytelników, a z czasem i krytyki. Zauważono, że pomimo szczerych chęci, nie udało się Gombrowiczowi popełnić złego dzieła i nie odcisnąć na nim swojego charakterystycznego, autorskiego śladu. Doceniono parodystyczną żonglerkę gatunkami, przerysowanie postaci i przykuwającą do lektury wielowątkowość. Trudna miłość, wielki majątek, nawiedzony zamek, opętanie, zbrodnia… to tylko ułamek atrakcji skrywających się w tej fabule, która okazuje się doskonałym materiałem dla teatru.

Spektakl przygotowuje po wielu latach nieobecności na krakowskich scenach, znakomity reżyser Tadeusz Bradecki we współpracy z wybitnym artystą teatru Janem Polewką. Muzykę skomponuje Bartosz Chajdecki, ceniony kompozytor muzyki do filmów, teatru i seriali. W wyjątkowo wyraziste postaci wcieli się plejada aktorów Teatru im. Juliusza Słowackiego. W głównych rolach, młode talenty - doskonale znany krakowskiej publiczności Daniel Malchar („Pinokio”, „Romeo i Julia”) oraz wielce obiecująca studentka krakowskiej PWST - Agnieszka Kościelniak.

ceny biletów: 

Wtorki, środy , czwartki i niedziele
- obszar cenowy A normalny -35 zł, ulgowy -30 zł
- obszar cenowy B normalny -30 zł, ulgowy -25 zł
- obszar cenowy C normalny -25 zł, ulgowy -20 zł
- obszar cenowy D normalny -20 zł, ulgowy -15 zł

Piątki i soboty
- obszar cenowy A normalny -60 zł, ulgowy -50 zł
- obszar cenowy B normalny -50 zł, ulgowy -40 zł
- obszar cenowy C normalny -30 zł, ulgowy -20 zł
- obszar cenowy D normalny -20 zł, ulgowy -15 zł

 

Premiera: 13.02.2016

Czas trwania: 2 godz. 40 min.


Obsada:

Narrator:   Rafał Dziwisz
Maja Ochołowska:   Agnieszka Kościelniak
Marian Leszczuk:   Daniel Malchar
Pani Ochołowska, Prezesowa Halimska:   Hanna Bieluszko
Henryk Cholawicki, Szulk:   Antoni Milancej
Książę Holszański, Starszy Kelner:   Feliks Szajnert
Profesor Skoliński, Przemysłowiec:   Tomasz Międzik
Radca Szymczyk:   Jerzy Światłoń
Sługa Grzegorz, Maliniak:   Krzysztof Jędrysek
Pani I, Róża Włocka:   Karolina Kazoń
Pani II, Markiza di Mildi:   Lidia Bogaczówna
Krysia Leniecka, Iza Krzyska:   Karolina Kamińska
Gustaw Żalowski, Krystyn Krzewuski, Chłop:   Rafał Sadowski
Marysia, Julka:   Ewelina Przybyła
Dyplomata, Policjant, Handrycz:   Maciej Jackowski
Kelner Władzio, Kolejarz:   Tomasz Augustynowicz
Pikolak, Gazeciarz, Chłopak wiejski:   Paweł Repetowski
/:   Kacper Igielski
Para tańcząca tango:   Magdalena Tarasova
~   Tymoteusz Ley

Recenzje:

Łukasz Badula, Kicz syty, Gombrowicz cały, /kulturaonline.pl/, 15.02.2016

„Opętani” są inscenizacją opartą na własnym pomyśle interpretacyjnym. To sztuka dopracowana, dynamiczna i stawiająca także na młodych, nieopatrzonych aktorów (studentka PWST Agnieszka Kościelniak, Dan[...]

...

„Opętani” są inscenizacją opartą na własnym pomyśle interpretacyjnym. To sztuka dopracowana, dynamiczna i stawiająca także na młodych, nieopatrzonych aktorów (studentka PWST Agnieszka Kościelniak, Daniel Malchar, Karolina Kazoń, Ewelina Przybyła, Karolina Kamińska). W połączeniu z nastrojową muzyką Bartosza Chajdeckiego („Bogowie”) owocuje to blisko trzygodzinną, nieskrępowaną, łatwo przyswajalną komedią grozy.

 całość recenzji     

Paweł Mirowski, W Słowackim opętany Gombrowicz, /Biuletyn Informacyjny Studentów AGH/, 18.02.2016

Na scenie możemy zobaczyć ciekawy duet – znakomity w roli Leszczuka Daniel Malchar oraz urocza Agnieszka Kościelniak, ambitna studentka PWST. Interesujący był tu widoczny kontrast z doświadczonymi akt[...]

...

Na scenie możemy zobaczyć ciekawy duet – znakomity w roli Leszczuka Daniel Malchar oraz urocza Agnieszka Kościelniak, ambitna studentka PWST. Interesujący był tu widoczny kontrast z doświadczonymi aktorami starszego pokolenia, którzy za każdym razem bawili się swoją rolą. Szczególnie wyróżniali się tu przezabawni Feliks Szajnert i Tomasz Międzik.

(...) Adaptacja „Opętanych” w reżyserii Tadeusza Bradeckiego jest okazją do zobaczenia świetnej historii gombrowiczowskiego nurtu. Spektakl nadaje się, do obejrzenia każdego dnia, wieczorem, żeby zapomnieć o wszelkich problemach i wyśmiać to wszystko. Nie znajdziemy tu napuszonego patosu, czy chorobliwego neomodernizmu. Żonglowanie formą, kiczem i klasyką w Teatrze im. Słowackiego, twórcom przedstawienia wychodzi bardzo dobrze.

 całość recenzji     

Maria Piękoś-Konopnicka, Spętani czy opętani, /Dziennik Teatralny Kraków/, 06.05.2016

Spektakl jest połączeniem powieści obyczajowej z powieścią gotycką. Fabułę spina postać narratora, którego ewidentnie możemy utożsamić z Witoldem Gombrowiczem, także poprzez umieszczenie części akcji [...]

...

Spektakl jest połączeniem powieści obyczajowej z powieścią gotycką. Fabułę spina postać narratora, którego ewidentnie możemy utożsamić z Witoldem Gombrowiczem, także poprzez umieszczenie części akcji na statku płynącym do Argentyny. Element obyczajowy – romans – otwiera sztukę, stopniowo akcja staje się coraz bardziej zawikłana, zmierzając w stronę katastrofy. Nagłe rozwiązanie problemu/zagadki przypomina rozstrzygnięcie rodem z kryminałów Agathy Christie, co wprawia w osłupienie i wytrąca z równowagi. Wydaje się, że Tadeusz Bradecki zrobił wszystko, co mógł, aby poprowadzić płynnie narrację, ale Gombrowicz go upupił...

„Opętani" zachwycają wizualnie i dźwiękowo: scenografia, przygotowana przez Jana Polewkę wykorzystuje możliwości i rozmiary sceny: przestrzeń to się zmniejsza, to się rozrasta, kostiumy przenoszą nas w epokę opisaną przez Gombrowicza. Muzyka skomponowana i zaaranżowana przez Bartosza Chajdeckiego jest mocnym punktem spektaklu, zwłaszcza tango, do którego tańczą tancerze i aktorzy.

 całość recenzji     

Iwona Pięta, Magia teatru - drugie życie „Opętanych”, /Dziennik Teatralny Kraków/, 07.05.2016

...urzekła mnie gra aktorów Teatru Słowackiego, bo ona właśnie od pierwszych chwil ratuje „Opętanych" przed odrzuceniem przez widza. Pełny profesjonalizm zarówno doświadczonych aktorów, by wymienić ty[...]

...

...urzekła mnie gra aktorów Teatru Słowackiego, bo ona właśnie od pierwszych chwil ratuje „Opętanych" przed odrzuceniem przez widza. Pełny profesjonalizm zarówno doświadczonych aktorów, by wymienić tylko Rafała Dziwisza, Feliksa Szajnerta czy Jerzego Światłonia, jak i młodych adeptów teatru – tu na specjalną uwagę zasługują odtwórcy głównych ról: Agnieszka Kościelniak jako Maja Ochołowska i Daniel Malchar jako Marian Leszczuk sprawia, że ponad dwugodzinne przedstawienie nie nuży. Dzięki połączeniu aktorskiej gry ze sprawnym przekazem treści adaptowanej powieści, na oczach widza, kilka wątków biegnących niemal odrębnie, zaczyna się ze sobą krzyżować, zazębiać, coraz ściślej splatać, by osiągnąć finał, w którym wszystkie zagadki zostają wyjaśnione. Zatrzymajmy się przez chwilę nad kreacją trojga aktorów. Agnieszka Kościelniak i Daniel Malchar, wcielający się w rolę Mai i Leszczuka, nadają tym postaciom niepowtarzalny charakter i dynamizm, doskonale modelując ich zachowanie, mimikę i sposób podania tekstu w zależności od kontekstu sytuacyjnego oraz targających nimi emocji. Z kolei charyzmatyczna postać narratora jest niepowtarzalną kreacją Dziwisza, a zarazem mistrzowskim pokazem jego aktorskiego kunsztu. Wcielający się w alter ego Gombrowicza aktor nadaje bowiem charakter granej przez siebie postaci przede wszystkim wykorzystując interpretację głosową. Czyni to zaś na tyle sprawnie, że widz nie ma wątpliwości, iż jest to postać spoza kręgu toczących się wydarzeń, stojąca na innym poziomie przekazu spektaklu, poziomie, którego obecność od pierwszej do ostatniej minuty widowiska implikuje burta statku będąca stałym elementem scenografii.

Meritum „Opętanych" na deskach Teatru im. Słowackiego stanowi autorska adaptacja. Dzięki niej właśnie Janowi Polewce i Tadeuszowi Bradeckiemu udało się dać powieści Gombrowicza drugie, sceniczne i dodajmy – znacznie bardziej interesujące niż powieściowego pierwowzoru – życie. Twórcy adaptacji w przekazie treści pozostali w zasadzie bardzo wierni oryginałowi, co biorąc pod uwagę fakt, że powieść Gombrowicza liczy niemal 200 stron budzi uznanie. Mimo to, dzięki prostemu, acz obcemu sztuce scenicznej zabiegowi wprowadzenia narratora (Rafał Dziwisz), odbiorca jest cały czas „na bieżąco". Wydarzenia toczą się wartko, co przekłada się na szybkie zmiany scen i aktorów. Efektem jest zaostrzenie uwagi widza, a zarazem wprowadzenie go w lekko zabawowy nastrój dzięki komizmowi sytuacyjnemu i językowym grom. Jednocześnie połączenie, w ramach spójnej opowieści scenicznej, gatunków z zupełnie odmiennych rejestrów (wątek obyczajowy, romansowy, kryminalny, opowieści grozy, horror) sprawia, że z dzisiejszej perspektywy „Opętani" mogą być traktowani jak zapowiedź postmodernistycznych gier z hybrydyczną formą tekstu, a zarazem – w kontekście działań twórczych samego Gombrowicza – jako swego rodzaju autoironia i pastisz wykorzystanych gatunków literatury.

 całość recenzji     

Magdalena Konarska, Czarne usta Gombrowicza, /teatrakcje.pl/, 12.05.2016

Uczestnicząc w spektaklu trudno zrozumieć, dlaczego Gombrowicz tak długo nie przyznawał się do autorstwa Opętanych. Jego dzieło to połączenie romansu, komedii i horroru, czyli mogłoby się wydawać zapo[...]

...

Uczestnicząc w spektaklu trudno zrozumieć, dlaczego Gombrowicz tak długo nie przyznawał się do autorstwa Opętanych. Jego dzieło to połączenie romansu, komedii i horroru, czyli mogłoby się wydawać zapowiedź całkiem dobrej sztuki. I taka właśnie była!

Jak na prawdziwą opowieść przystało mamy narratora. Jest zabawny, momentami szydzi z głównych bohaterów, współczuje im i przede wszystkim dodaje pikanterii całemu widowisku. To on wprowadza nas w gombrowiczowski świat. W jego rolę wcielił się Rafał Dziwisz i można rzec, że był Narratorem idealnym. Opowiada nam, stojąc na statku, historię niezwykłą – z nawiedzonym zamkiem w tle oraz skomplikowaną miłością otoczoną bogactwem, która co jakiś czas wyłania nam się na pierwszy plan.

(...) Tadeusz Bradecki i Jan Polewka (adaptacja sceniczna, scenografia i kostiumy) to duet idealny. Stworzyli wyjątkowe widowisko, które momentami bawiło do łez. Wątek romantyczny głównych bohaterów – Mai i Mariana, został zręcznie poprowadzony. Ich relacja pełna była bowiem komizmu i romantyzmu zarazem.

(...) Opętani to interesująca interpretacja powieści Gombrowicza, która wydaje się wręcz stworzona do przełożenia jej na deski teatru. Największą siłą spektaklu był jego komiczny charakter. Dawno tak nie śmiałam się z obserwowanych przeze mnie zdarzeń, a samo opętanie bohaterów zostało odegrane wręcz fenomenalnie.

 całość recenzji     
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.