Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
In Dreams
Oboz Katarakta
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Aktualne spektakle

Yasmina Reza

Bóg mordu - Scena MOS

przekład: Barbara Grzegorzewska
reżyseria: Marek Gierszał
scenografia: Hanna Sibilski
reżyseria światła: Peter Mayer
inspicjent : Iwona Cieślik

Prapremiera polska sztuki znakomitej francuskiej dramatopisarki Yasminy Rezy, znanej widzom w naszym kraju z wielu świetnie przyjętych inscenizacji jej wcześniejszych utworów („Sztuka”, „Życie: trzy wersje”). W 2011 miał premierę oparty na sztuce film fabularny „Rzeź” w reżyserii Romana Polańskiego. Główną przyczyną wielkiej popularności i sukcesów sztuki jest jej mistrzowsko skonstruowana fabuła – z pozoru niewinne spotkanie dwóch małżeństw w sprawie bójki ich synów stopniowo odsłania dramatyczne napięcia, przeradzając się w otwarty konflikt prowadzący do nieoczekiwanego finału. Sztuka stawia bardzo aktualne pytania o ukryte źródła agresji.

Grand Prix, nagroda aktorska dla Marty Konarskiej oraz II miejsce w głosowaniu publiczności na XV Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2011 w Tarnowie.

Wyróżnienie specjalne za „godne uwagi partnerstwo w grze aktorskiej” na X Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu, 2010.

ZWIASTUN

Ceny biletów:

normalne: 45 zł

ulgowe: 35 zł

UWAGA! W sprzedaży dostępne są dostawki na miejsca nienumerowane stanowiące 2 pierwsze rzędy widowni. Online miejsca te można zakupić wybierając sektor „widownia” (przycisk po prawej stronie nad podglądem sali). W razie wątpliwości prosimy o kontakt z Biurem Informacji i Rezerwacji Biletów (tel. 12 424 45 25 i 12 424 45 28)

Yasmina Reza

Wybitna współczesna dramatopisarka, prozaiczka i scenarzystka francuska (ur. w 1959 roku). Z wykształcenia jest socjologiem, ale jeszcze w czasie studiów rozpoczęła karierę teatralną jako aktorka. Pierwsza, napisana przez nią sztuka teatralna – „Conversations après un enterrement” („Rozmowy po pogrzebie”) – pojawiła się na scenie w 1987 roku i od razu odniosła sukces (otrzymała m.in. prestiżowe nagrody SACD i „Molière”). Kolejna – „Przypadkowy człowiek” – spotkała się również z dużym uznaniem krytyków i publiczności. Dopiero jednak w 1994 roku powstał jeden z jej najgłośniejszych dramatów pt. „Sztuka”. Został on przetłumaczony na ponad 30 języków, przyniósł jej światową sławę i liczne nagrody (m.in. ponownie nagrodę „Molière”). W 2000 i 2003 roku powstały kolejne utwory sceniczne: „Życie: trzy wersje” i „Sztuka hiszpańska”. Reza jest również autorką adaptacji „Przemiany” F. Kafki (którą w Théâtre du Gymnase wyreżyserował Roman Polański) oraz zbioru opowiadań „Hammerklavier” (1997), dwóch powieści: „Désolation” (1999) i „Adam Haberberg” (2003), a także scenariusza filmu „Le pique-nique de Lulu Kreutz” (reż. Didier Martiny). W 2007 roku opublikowała książkę „Świt, wieczór lub noc”, poświęconą Nicolasowi Sarkozy’emu i jego kampanii prezydenckiej. ƒ

 

Premiera: 25.03.2010

Czas trwania: 80 min


Obsada:

Véronique Houllié :   Marta Waldera
/:   Dominika Bednarczyk
Michel Houllié :   Rafał Dziwisz
Annette Reille :   Marta Konarska
Alain Reille :   Marcin Kuźmiński
/:   Marcin Sianko


Zrealizowano przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

Recenzje:

Katarzyna Fortuna , Duch komedii zastąpił boga mordu, /Polska Gazeta Krakowska nr 74/, 29.03.2010

Emocje w tym przedstawieniu niemal od samego początku sięgają zenitu. Jedynie cyniczny prawnik Alain Reille (świetny Marcin Kuźmiński) stara się zdystansować, lecz i on ostatecznie załamuje się po tym[...]

...

Emocje w tym przedstawieniu niemal od samego początku sięgają zenitu. Jedynie cyniczny prawnik Alain Reille (świetny Marcin Kuźmiński) stara się zdystansować, lecz i on ostatecznie załamuje się po tym, jak jego żona Annette (Marta Konarska) zanurza jego telefon komórkowy w wazonie z kwiatami, oświadczając, że wreszcie jest cicho. Ale wcale nie jest. Cisza to ostatnie wrażenie, jakie można odczuć tego wieczoru.

 

Katarzyna Lachowicz, Życie jest ciężkie. Kurde!, /Kraków Culture Presss/, 29.03.2010

Są spektakle zaskakujące, które rozwijają swoje skrzydła z każdą kolejną minutą. Szalenie zabawne, ale powodujące nie śmiech naiwny lecz autoironiczny. To spektakle doskonałe w swoim gatunku, takie ja[...]

...

Są spektakle zaskakujące, które rozwijają swoje skrzydła z każdą kolejną minutą. Szalenie zabawne, ale powodujące nie śmiech naiwny lecz autoironiczny. To spektakle doskonałe w swoim gatunku, takie jak „Bóg mordu”.

(...) Odwiedźcie koniecznie salon państwa Houille. Poznajcie ich przyjaciół, państwa Reille. Z pewnością ich polubicie, zabawa będzie przednia. Tylko gdy już zamkniecie za sobą drzwi, pojawi się w was dziwny niepokój. I gorzki smak w ustach, który może zostać po kawie. Albo po dojściu do wniosku, że my wszyscy dusimy w sobie agresję, która może wymknąć się spod kontroli i sprowokować takie zachowania, o które byśmy siebie nigdy nie posądzali. Bo pytanie brzmi: na ile znamy samych siebie?

 

Paweł Głowacki, Zęby i samotność, /Dziennik Polski nr 73 /, 29.03.2010

Utarło się, że "Bóg mordu" Rezy to cierpki portret rozsypki międzyludzkich relacji w naszej nowoczesności, inaczej zwanej ponowoczesnością, portret skryty w fatałaszkach lekkiej komedyjki, literack[...]

...

Utarło się, że "Bóg mordu" Rezy to cierpki portret rozsypki międzyludzkich relacji w naszej nowoczesności, inaczej zwanej ponowoczesnością, portret skryty w fatałaszkach lekkiej komedyjki, literackiego bulwaru bez mała. W przedpremierowym wywiadzie sam Gierszał coś podobnego wyznał. Cóż, nie udało się. I chwalić Boga! Niepowtarzalny Nabokov uczył: wielkie opowieści - choćby "Anna Karenina", bądź "Ulisses" - są w istocie baśniami pamiętnymi. I właśnie dlatego, że baśniami - naprawdę kłują współczesność, każdą współczesność. Nie udała się Gierszałowi rozchichotana publicystyka, gdyż jest reżyserem o wiele lepszym, niż mu się w jego skromności wydaje. Udała mu się za to bajka lekko uśmiechnięta. (...)

 

Małgorzata Ruda, Kulturalne gry wojenne, /Dekada Literacka nr 3/, 26.08.2010

„Karykaturalność tego francuskiego salonu, w którym rozgrywa się akcja Boga mordu, autorka i reżyser analizują przewrotnie i zręcznie. Narastająca farsowa absurdalność emocji i zachowań nie przekreśla[...]

...

„Karykaturalność tego francuskiego salonu, w którym rozgrywa się akcja Boga mordu, autorka i reżyser analizują przewrotnie i zręcznie. Narastająca farsowa absurdalność emocji i zachowań nie przekreśla psychologicznego realizmu postaci. Portrety bohaterów są lekko przerysowane, lecz absolutnie prawdopodobne. Przy każdej zmianie sytuacji, ujawnieniu się nowych emocji moglibyśmy przysiąc, że oto teraz odkryliśmy prawdziwą naturę bohaterów, ich prawdziwe uczucia oraz intencje. Tymczasem aktorzy pokazują, że bohaterowie tej prościutkiej historii okazują się wciąż kimś innym - kimś, kogo trzeba poznawać od nowa.

(...) W przedstawieniu wyreżyserowanym przez Marka Gierszała te usiłowania, by zachować twarz, okiełznać barbarzyńcę w sobie, by bronić choćby pozoru swojej kultury, wbrew imperatywowi walki o łup, o rację, o "lepszość", są wyraźniejsze niż w sztuce Rezy. Budują nie tylko aurę groteskowej konwencjonalności postaci, ale zarysowują plan dramatyczny spektaklu. Pytaniu o autentyczność naszych szlachetnych gestów towarzyszy smutna refleksja o niemożności pokonania czy choćby opanowania agresji nawet wtedy, gdy wiemy, że jest obrzydliwa, że odczłowiecza nas, ośmiesza i degraduje.

(...) Prościutkie starcie rodzinno-towarzyskie w salonie Rezy przeobraziło się na scenie w model konfliktu społecznego. Jego siłą napędową jest zarówno obłuda, chęć postawienia na swoim, fałsz pojednań, gdy temperamenty grają, jak i dramatyczna tęsknota za ocalającą równowagą i spokojem. Sprawny, dobry spektakl stał się mimowolnym znakomitym, śmiesznym i przejmującym komentarzem do wydarzeń politycznych. Znaczył o wiele więcej, niż zamierzyła autorka, choć nie jestem pewna, czy socjolożka francuska nie ukryła w swojej banalnej farsowej historyjce tych wcale niezabawnych treści społecznych, a dobra reżyserska interpretacja tylko je uwypukliła. Jednak to, że mogłam tak "przeczytać" przedstawienie, jest efektem bardzo przemyślanej, prostej inscenizacji. Świetnie grający aktorzy obdarzyli swe postacie podwójną naturą i zdzierając im maski dobrej woli i kultury, równocześnie nie pozbawili ich tęsknoty za jakimś surogatem tych wartości. Deformacja komiczna i groteskowa bawi i równocześnie niepokoi. Bezradność bohaterów nieumiejących zapanować nad swą naturą nie jest tylko i wyłącznie śmieszna. To teatr równowagi, który nie schlebia publiczności, gra nie pod nią, ale dla niej, wciągając ją w poważną rozmowę, rodzącą się wśród szczerego, niewymuszonego śmiechu. Jest w klimacie tego spektaklu dobra aura axerowskiego teatru współczesnego, starannego i mądrego, ironicznego, ale nieodbierającego nadziei.”

Całość recenzji.

 

Magdalena Fizgał, Lustro rzeczywistości, /Śląsk nr 12/12-10/, 30.12.2010

Historia, którą z niezwykłą zręcznością dramaturgiczną przedstawia Reza, stanowi obrazek wyjęty z codziennego życia rodzinnego. Akcja dramatu ogniskuje się wokół dwóch par małżeńskich, które spotykają[...]

...

Historia, którą z niezwykłą zręcznością dramaturgiczną przedstawia Reza, stanowi obrazek wyjęty z codziennego życia rodzinnego. Akcja dramatu ogniskuje się wokół dwóch par małżeńskich, które spotykają się, by porozmawiać o bójce swoich jedenastoletnich synów. Obie strony pragną rozsądnie, a przede wszystkim kulturalnie załagodzić zaistniały konflikt, jednakże spotkanie w domu jednej z par niespodziewanie przeradza się w wylew skrywanych emocji, żalów i pretensji, ujawniających ciemne strony małżeńskiego pożycia. Piętnujący zachowanie swych synów wykształceni rodzice stopniowo sami zaczynają ujawniać skrywane na co dzień pokłady agresji, gniewu i złośliwości. Podejmująca pozornie prosty temat sztuka Yasminy Rezy pełna jest dramatycznego napięcia i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Stanowi też duże wyzwanie dla aktorów, którzy na scenie nieustannie balansować muszą pomiędzy skrajnymi emocjami. Poprowadzeni przez Marka Gierszała aktorzy Teatru im. Słowackiego z Krakowa perfekcyjnie wcielili się w role sfrustrowanych małżonków, wykazując się przy tym niezwykłą dynamiką w działaniu scenicznym. Czteroosobowy skład "Boga mordu" (Rafał Dziwisz, Marta Konarska, Marcin Kuźmiński i Marta Waldera) doceniony został także przez jury, które nagrodziło zespół wyróżnieniem specjalnym za "godne uwagi partnerstwo w grze aktorskiej".

Całość recenzji w relacji z X Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona".

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.