Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
In Dreams
Oboz Katarakta
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Aktualne spektakle

Honoré de Balzac

Dzieje upadków. Wg powieści „Kuzynka Bietka” Honoriusza Balzaca

adaptacja sceniczna: Michał Kurkowski (PWST)
adaptacja sceniczna: Małgorzata Warsicka
reżyseria: Małgorzata Warsicka
dramaturgia: Michał Kurkowski (PWST)
muzyka: Karol Nepelski
scenografia: Marcin Chlanda
kostiumy: Grupa Mixer
ruch sceniczny: Aleksander Kopański
inspicjent : Anna Wójcicka

Opowieść o namiętnościach, z których najsilniejszą zdaje się być pożądanie. Żądza pieniędzy i pragnienie miłości kierują poczynaniami bohaterów, doprowadzając ich do zguby. Okrucieństwo miesza się tu z groteską, a brak złudzeń objawia się w absurdalnej ironii przedstawionych zdarzeń. Adaptację sceniczną utworu przygotowali: dramaturg Michał Kurkowski – student PWST i reżyserka Małgorzata Warsicka – absolwentka krakowskiej PWST, zeszłoroczna laureatka Festiwalu Debiutantów „Pierwszy Kontakt” w Toruniu. Do udziału w spektaklu zaproszono gościnnie młodą i cenioną śpiewaczkę operową, Barbarę Majewską, nominowaną w ubiegłym roku do Paszportów Polityki w kategorii „Muzyka poważna”. Przed-stawienie ma nowatorską, oryginalną formę łączącą spektakl teatralny z instalacją dźwiękową, wkomponowaną w nowoczesną przestrzeń MOS.

Na realizację spektaklu Małgorzata Warsicka otrzymała stypendium Narodowego Centrum Kultury z programu MŁODA POLSKA.

Spektakl 12.12 w ramach Festiwalu Boska Komedia (konkurs PARADISO)

Ceny biletów:

normalny - 45 zł
ulgowy - 35 zł

 

Premiera: 15.04.2016

Czas trwania: 90 min


Obsada:

~   Dominika Bednarczyk
~   Dorota Godzic
~   Barbara Majewska (gościnnie)
/:   Ewelina Pachnik (gościnnie)
~   Lena Schimscheiner (gościnnie)
~   Katarzyna Zawiślak-Dolny
~   Karol Kubasiewicz (gościnnie)
~   Marcin Kuźmiński
/:   Grzegorz Łukawski
~   Sławomir Maciejewski
~   Antoni Paradowski (gościnnie)
~   Rafał Szumera

Recenzje:

Paweł Głowacki, Cierpliwość pozytywki, /„Dwójka” Polskie Radio/, 20.04.2016

W „Dziejach upadków” jest na scenie finezyjna lodowatość, fatalna pyszałkowatość, wierność pretensjonalna, dwuznaczna uczciwość, cynizm, lisia konsekwencja i pustka męcząca. (...) Chłodna jest Warsick[...]

...

W „Dziejach upadków” jest na scenie finezyjna lodowatość, fatalna pyszałkowatość, wierność pretensjonalna, dwuznaczna uczciwość, cynizm, lisia konsekwencja i pustka męcząca.

(...) Chłodna jest Warsicka w swym obrazie, chłodna i czysta. Temu światu, ożywionemu na chwilę, zbędne są papuzie fatałaszki Paryża epoki monarchy z parasolem w garści - tamte meble, kotary, fotele i komnaty mniej lub bardziej oficjalne. Słowem – krótkotrwały świat Warsickiej nie potrzebuje stareńkiego kolorytu lokalnego. Nie potrzebuje też naszego lokalnego kolorytu współczesnego...

(...) Sednem współczesności „Dziejów upadków” Warsickiej okazuje się być wieczność „Kuzynki Bietki” Balzaka, podana delikatnie. Stara gra pożądanej monety z zakazanym ciałem powtórzona przez temperamenty, smaki, intonacje aktorów, którzy przyszli... niby skąd, jeśli nie stąd, zza okna, wprost z dnia dzisiejszego? To jest jedyna forma uwspółcześniania omszałych historii, która ma sens, która nie jest tandetą udającej teatr publicystyki scenicznej.

 całość recenzji     

Joanna Targoń, Wzloty, upadki i finanse, /Gazeta Wybrocza/, 26.04.2016

Powieść Balzaca w półtorej godziny? To nie kurs szybkiego czytania, ale spektakl Małgorzaty Warsickiej, której udało się zmieścić w tym czasie dość skomplikowaną akcję "Kuzynki Bietki" i w dodatku pok[...]

...

Powieść Balzaca w półtorej godziny? To nie kurs szybkiego czytania, ale spektakl Małgorzaty Warsickiej, której udało się zmieścić w tym czasie dość skomplikowaną akcję "Kuzynki Bietki" i w dodatku pokazać ją w atrakcyjny sposób.

(...) Michał Kurkowski i Małgorzata Warsicka wydobyli z powieści splątaną sieć wzajemnych powiązań finansowo-uczuciowych. (...) Sieć jest w nieustannym ruchu, spowodowanym ciągłymi transakcjami: wszyscy chcą być bogaci albo przynajmniej bogatsi, wszyscy mają coś do sprzedania, wszyscy są potencjalnymi kupcami. Nie brakuje tu gwałtownych uczuć, ale są one tak sprzężone z transakcjami finansowymi, że wydają się drugorzędne. Konstelacje finansowo-seksualno-uczuciowe zmieniają się szybko: ktoś traci, ktoś zyskuje, by znów stracić. Nie tylko pieniądze, ale i karierę, powodzenie, szacunek, miłość własną, nawet talent.

Słucha się tego tekstu świetnie, z zainteresowaniem, ale też lekkim przerażeniem - społeczna analiza Balzaca jest zabójczo precyzyjna i konsekwentna, a w skrócie i kondensacji robi jeszcze większe wrażenie. Małgorzata Warsicka nie zrobiła opowieści obyczajowej, ale rodzaj prezentacji tekstu z poważnym udziałem skomponowanej przez Karola Nepelskiego muzyki.

Scenografia Marka Chlandy jest chłodna i geometryczna: w głębi sceny długi stół zastawiony szkłem, z boków biegną podesty, a za stołem, na podwyższeniu, w mroku, znajduje się centrum tego świata: obrotowy fotel zajmowany przez Barbarę Majewską, która w czarnej lśniącej sukni wygląda jak mozartowska Królowa Nocy.

Za jej plecami, nad głową - perforowana metalowa tarcza, przez którą przebłyskuje światło. Śpiewaczka gra (i śpiewa) balzakowską gwiazdę opery, pożeraczkę serc i milionów, wywyższoną i uwielbianą władczynię paryskiego światka.

Aktorzy mają poruszać się po cienkiej granicy między wcielaniem się w postać i rolą narratora, między powagą i dystansem, a nawet zgrywą.

 całość recenzji     

Łukasz Maciejewski, Kasa, seks, władza, /Sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Tetralnych/, 07.08.2016

Jedna z najsympatyczniejszych niespodzianek sezonu. Dzieje upadków, adaptacja Kuzynki Bietki Honoriusza Balzaka w reżyserii Małgorzaty Warsickiej w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, to powiew autentycznej [...]

...

Jedna z najsympatyczniejszych niespodzianek sezonu. Dzieje upadków, adaptacja Kuzynki Bietki Honoriusza Balzaka w reżyserii Małgorzaty Warsickiej w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, to powiew autentycznej świeżości w codziennym teatralnym życiu Krakowa.

Warsicka, niedawna absolwentka Wydziału Reżyserii i Dramatu krakowskiej PWST, komponuje tradycyjny język opowiadania teatralnego z rzadkim wyczuciem fonosfery przedstawienia, polegającym na zderzeniu kanonicznego tekstu sztuki z dźwiękiem, ruchem scenicznym, plastyką obrazu. Głównie dzięki temu innowacyjnemu konceptowi klasyczny Balzak znowu okazał się współczesny.

(...) W krakowskim, stosunkowo krótkim, spektaklu nie tylko udało się zachować większość wątków obecnych w Kuzynce Bietce, ale i ocalić niejednoznaczne przesłanie tej prozy.

(...) W spektaklu Małgorzaty Warsickiej wyróżniającym się znakomitym aktorstwem (ostatnia rola nieodżałowanego Marcina Kuźmińskiego), efektownym ruchem scenicznym, gustownymi kostiumami, intrygującą warstwą muzyczną, udało się wnikliwie pokazać coś jeszcze: Dzieje upadków pokazują sytuację, w której brak pieniędzy albo chorobliwa chęć gromadzenia, prowadzi do kryzysu nie tyle tożsamości, co erozji całego społeczeństwa.

Kasa i seks - taki tytuł nosił jeden z największych szlagierów Maryli Rodowicz. „A seks plus pełna kasa, to wtedy sukces jest”. Warsicka idąc za Balzakiem dodaje do tego jeszcze termin władzy. I mamy trójpak marzeń. Równie istotny co trójkolorowe mrzonki o wolności, równości i braterstwie...

 całość recenzji     
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.